Eurogate, operator terminali kontenerowych w porcie morskim w Hamburgu, miał nie osiągnąć porozumienia z CMA CGM, czołowym graczem na rynku żeglugi morskiej i transportu intermodalnego, w sprawie wspólnego projektu rozbudowy terminala kontenerowego. Inwestycja, która miała zapewnić dodatkowe zdolności przeładunkowe rzędu 2 mln TEU, może zostać zrealizowana z innym partnerem.
Port morski w Hamburgu jest jednym z największych w Europie w zakresie przeładunku kontenerów. Choć w 2023 roku wyniosły one “tylko” 7,7 mln TEU (co oznacza wprawdzie pewne odbicie w stosunku do wyjątkowo słabego roku 2022, ale jest wciąż niższym wynikiem niż 8,7 mln TEU w roku 2021), pozycja Hamburga na intermodalnej mapie Europy jest niewątpliwie wysoka, pomimo coraz większej presji konkurencyjnej terminali kontenerowych w tzw. portach ARA, w szczególności zespołu portów morskich Antwerpia-Zeebrugge.
W obliczu spodziewanego dalszego wzrostu znaczenia obsługi przewozów intermodalnych w globalnym handlu morskim władze Hamburga (który jest krajem związkowym, podobnie jak Berlin i Brema) dążyły do zawarcia porozumienia przez Eurogate, operatora terminali kontenerowych, z francuskim CMA CGM, potentatem na rynku żeglugi morskiej i transportu intermodalnego, w sprawie projektu Westerweiterung. W ramach inwestycji istniejący terminal kontenerowy Eurogate miałby zostać rozbudowany na powierzchni 24 hektarów, a jego zdolności przeładunkowe uległyby zwiększeniu o 2 mln TEU w skali roku. Tyle samo ma wynieść docelowa przepustowość planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Jak informował wcześniej portal Deutsche Verkehrs-Zeitung, władze Hamburga wezwały Eurogate do znalezienia partnera w postaci linii żeglugowych, ponieważ spółka ta nie dysponuje wystarczającymi możliwościami finansowymi, aby zrealizować projekt Westerweiterung własnymi siłami. Przypomnijmy, że jego historia jest dość długa – pozwolenia na budowę dla dwóch nabrzeży o długości 450 metrów i 600 metrów wydano już w 2016 roku. Przewidywane nakłady inwestycyjne na realizację zadania szacuje się na 1 mld euro. Obejmują one m.in. rekultywację terenu i budowę nabrzeży.
Jak informuje portal The Loadstar, z nieoficjalnych informacji wynika, że porozumienie Eurogate i CMA CGM nie dojdzie do skutku. Wycofanie się francuskiego potentata z projektu może jednak utorować drogę do udziału w inwestycji dla innego gracza na rynku intermodalnym i żeglugowym, jak choćby MSC, który ma wesprzeć projekt modernizacji Burchardkai, innego terminala kontenerowego w Hamburgu, należący do HHLA, który ma zresztą zostać przez MSC dokapitalizowany na kwotę 233 mln euro, co zwiększy jego udziały w hamburskiej spółce do 49,9%. Portal analityczny Alphaliner wskazuje, że udziałem w projekcie mógłby być także zainteresowany Hapag-Lloyd.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.